Motorboten Zeilboten Hardware
Importeur/Dealer van:HMH is importeur van Weatherdock, Rm-Yachts en Ocqueteau








EasyRescue AIS S.A.R.T

1. Inleiding.
2. EasyRescue AIS SART klasse A transmitter.
3. Red Bull Stormchase.
4. Uitvoeringen.
      A040 Handmatig.
      A049 Wateractivatie.
      A040 Bundes Wehr.
      A040 Pro - DSC controller
5. Technische specificaties.
6. EasyRescue Inside Reddingsvesten.
7. Bestellen/Prijslijst.
8. Vragen.

Inleiding

Vergroot uw veiligheid op zee met de EasyRescue AIS S.A.R.T. (Search and Rescue Transmitter). De EasyRescue AIS SART maakt het terugvinden van een drenkeling eenvoudig door gebruik te maken van standaard AIS-signalen (Automatic Identification System). Binnen het AIS systeem is het mogelijk noodberichten uit te zenden. Wanneer de EasyRescue AIS SART geactiveerd wordt gaat deze eerst, op basis van GPS signalen, zijn positie bepalen. Binnen 30 tot max 120 seconden wordt deze positie bepaald. Vervolgens wordt 8x een AIS noodbericht uitgezonden binnen de eerste 16 seconden van iedere minuut. Dit protocol zorgt er voor dat er altijd een AIS-noodbericht wordt uitgezonden op een golf top waardoor het maximale bereik gehaald wordt.

Het bereik van de EasyRescue AIS SART bedraagt minimaal 8 mijl maar kan oplopen tot 120 mijl (afhankelijk van de hoogte van de ontvangende VHF Antenne). Naar de koopvaardijschepen is het bereik gemiddeld 25-30 mijl.
Het AIS noodsignaal wordt vervolgens iedere minuut herhaalt en zal minimaal 4 dagen lang (bij min 20 graden) uitgezonden worden. Dit laatste is een SOLAS eis. In de praktijk (bij 20 graden) betekent dit dat de AIS noodzender gedurende 6-8 dagen zijn werk blijft doen.
Een andere SOLAS eis is dat de AIS SART moet blijven drijven. In combinatie met de geeiste batterij levensduur heeft dit tot gevolg dat de EasyRescue voldoende volume moet hebben om te kunnen blijven drijven. Dit verklaart tevens de, in vergelijk tot sommige concurrenten, grote behuizing. NB: De concurrerende AIS-MOB (man over boord) producten zinken allen en voldoen slechts aan een aantal IMO eisen. De EasyRescue voldoet aan alle 40 eisen gesteld aan AIS-S.A.R.T. apparatuur.

Een vraag welke vaak gesteld wordt is of de EasyRescue ook werkt in de omgeving van Rotterdam, waar erg veel AIS signalen beschikbaar zijn. Het antwoord is Ja! Omdat de EasyRescue moet voldoen aan alle IMO eisen is hij uitgerust met een klasse A AIS transmitter. Klasse A AIS transmitters werken volgens het zogenaamde SOTDMA protocol ("self-organized time division multiple access”). Dit protocol waarborgt dat de AIS signalen van de EasyRescue absoluut prioriteit krijgen binnen het AIS systeem. Hierdoor werkt de EasyRescue ook in drukke AIS gebieden als bijvoorbeeld Rotterdam of Singapore.
Alleen de IMO-SOLAS approved AIS-S.A.R.T. zijn toegestaan om dit systeem te gebruiken. LET OP: De AIS-MOB systemen van de concurrenten krijgen deze prioriteit niet!

EasyRescue - SOLAS

De EasyRescue AIS SART is op dit moment de enige portable AIS SART met het SOLAS keurmerk en heeft alle approvals. (BSH/FCC etc) en mag derhalve wereldwijd gebruikt worden. Onder andere de volgende organisaties hebben de EasyRescue reeds in gebruik: Bijvoorbeeld Boskalis, Keppel Verolme, Red Bull Storm Chase, KNRM, BMW sailing, Jaczon, Van Oord, Van der Plas, Corn.Vrolijk.Internationaal bijvoorbeeld de US coastguard, Duitse Bundeswehr, Royal Navy en vele anderen.



IF YOU CAN'T FIND HIM.... YOU CAN'T SAVE HIM!.




RedBull Storm Chase

Het succes, betrouwbaarheid en kwaliteit van EasyRescue kunt u afleiden uit het feit dat de EasyRescue inmiddels bij grote bedrijven ingebruik gesteld. Onder deze organisaties bevinden zicht grote Nederlandse visserij bedrijven, offshore bedrijven, reddingsdiensten (waaronder onze eigen KNRM) en windmolenpark beheerders. Ook grote zeilwedstrijden als de round britain, Route du Rhum en de Barcelona Worldrace hebben gebruik gemaakt van de EasyRescue. Dit heeft de organisatie van de RedBull Storm Chase en de BMW Sailing Club doen besluiten de zelfde technologie in te zetten voor tracking en tracing van de deelnemers. Bijgaand een video presentatie van de RedBull STorm Chase.







Uitvoeringen


De volgende uitvoeringen zijn in Nederland leverbaar:

EasyRescue A040 Handmatig/lange antenne;
EasyRescue A049 Pilotversie/Water activatie/korte antenne;
EasyRescue A040-BW-COM Reddingsvest/Magneets/water activatie/Mil.antenne;
EasyRescue A040-Pro BW-COM met GMDSS klasse D DSC controller;

EasyRescue A040


Het A040 type is de zogenaamde handmatige variant. Deze kan gemonteerd worden in een reddingsvest of middels een clip aan een heupriem bevestigd worden. Deze clip is voorzien van een koort welke uitgerolt kan worden, wanneer de EasyRescue geactiveerd wordt. Vervolgens zal de EasyRescue naast de drenkeling blijven drijven en het alarm uitzenden wanneer deze handmatig geactieerd wordt. Verder zijn er tussen de verschillende typen geen verschillen.



EasyRescue A049


Het A049 type wordt middels het water geactiveerd. Zodra de EasyRescue-Automatic langer dan 2 secondes ondergedompeld is, gaat deze automatisch aan en zal na 30 tot max. 120 seconden automatisch met zenden beginnen. Door de korte antenne is het eenvoudig de EasyRescue in een borstzak op armtas te dragen. Door de korte antenne is er z'n 30% minder reikwijdte. In de dagelijkse praktijd op binnenwateren zal dit geen probleem zijn. Is echter maximale reikwijdte een eis dan zal er gekozen moetn worden voor een van de versies met lange antenne. Zie hierna.



EasyRescue Bundes Wehr


Het BW-COM-NL staat voor Bundeswehr Commercial Nederlandse uitvoering. Dit type wordt via watercontact bij watercontact (min2 seconden onder water) of middels een magneetschakelaar geactiveerd zodra het reddingsvest zich op blaast. In samen werking met de firma Besto hebben wij hiervoor specifiek het EasyRescue INSIDE reddingsvest ontwikkeld. Zodra het vest zich opblaast zal via de magneetschakelaar met trekkoort de EasyRescue geactiveerd worden. De antenne zit opgevouwen in het vest en zal dus automatisch uitvouwen. Daarnaast is een mechanisme in de reddingsvesten ingebouwd welke de antenne zal oprichten zodat maximaal bereik gewaarborgd is. De nederlandse versie van de EasyRescue is hierop specifiek aangepast. Daarnaast is een kwalitatief hogere antenne gebruikt. Samen, het beste hulpmiddel voor een man over boord situatie.



EasyRescue Pro


De EasyRescue Pro is gelijk aan de EasyRescue BW-COM met het verschil dat de EasyRescue Pro naast de AIS S.A.R.T. ook een volledige klasse D DSC controller heeft. Dit betekent dat naast de AIS S.A.R.T., de EasyRescue Pro binnen 5 seconden het moederschip oproept. Naast het moederschip kunnen er 7 andere nummers worden ingeprogrammeerd mocht u met meerdere schepen opvaren, deze zullen dan allen een direct call bij activering ontvangen. Na de eerste call roept de DSC controller na +/- een minuut het schip op met de GPS positie. Vervolgens na 4 minuten nogmaals. Als het moederschip of 1 van de ingeprogrammeerde schepen de DSC oproep van de EasyRescue niet hebben beantwoord dan wordt er na 10 minuten vanaf het activeren een all ships call gedaan. Dit zal alle schepen in de omgeving met een DSC controlleren alarmeren van de situatie. Wanneer een moederschip of een 'all ships' schip de call bevestigd ontvangt de drenkeling(en) hier ook een bevestiging van middels een knipperende EasyRescue en een lange pieptoon. Het bevestigen van een call sluit het DSC gedeelte van de EasyRescue af, de AIS S.A.R.T. zal zijn positie blijven uitzenden tot deze wordt uitgeschakeld.



Technische specificaties

  • AIS Klasse-A S.A.R.T. Transmitter;
  • SOTDMA AIS protocol;
  • G6 transmissie tijd na activering;
  • Eenvoudige zelftest procedure;
  • Compacte afmetingen;
  • Niet gepersonaliseerd (wel uniek mmsi nummer 97021....);
  • Standaard 2W AIS klasse A-transmitter;
  • Bereik tot 8-10 mijl (Schip/Drenkeling afhankelijk hoogte antenne);
  • Bereik tot 40 mijl (SAR Helicopter 1000 ft);
  • Bereik tot 140 mijl (SAR Helicopter 20.000 ft);
  • Zeer snelle GPS ontvanger (fix 30 to 120 sec);
  • Voorzien van High-Intensity led/"flash".
  • IP 68 waterdicht (tot 20 meter onderwater);
  • Omgevingstemperatuur: -20C tot 55C;
  • Gebruiksduur bij -20: 96 uur;
  • Bewaartemperatuur: -30C tot 70C;
  • Afstand tot kompas: 80 Cm;
  • Mechanische schok: harde ondergrond: 1 meter;
  • Mechanische schok: in het water: 30 meter;
  • Lengte 128 mm;
  • Breedte van 76 mm;
  • Hoogte 32 mm;
  • vaste antenne (8cm lang) (a049);
  • Zelf uitklappende antenne (45cm lang);
  • Gewicht: 350 gram;
  • Levensduur batterij 8 jaar;
  • Service interval: na gebruik / 5 jaar.

Goedkeuringen:
  • Radio: ITU-R M.1371;
  • AIS SART: EN 60945 (2002);
  • AIS SART:IEC 61097-14;
  • GNSS/GPS: IEC 61108-1 (2003);
  • IMO Resolution: MSC.246 (83);
  • R&TTE Directive 1999/5/EC Expert Opinion by Phoenix notified body CE 0700;
  • BSH =>4615/4361565/10;
  • FCC Us coastguard.
  • IMO/SOLAS.

Inhoud verpakking
  • EasyRescue Klasse-A S.A.R.T. transmitter;
  • Gedetailleerde Engelse handleiding;
  • Riemklip met 2 meter lijn (A040/A049);
  • Optioneel: Reddingsvlot voorziening met 10 meter lijn;
  • Optioneel: Reddingsvlot houder voor paal bevesting (TBV verhoging antenne);
  • Optioneel: inbouw in Mullion Reddingsvest (150N of 275 N Hi Rise Solas);
  • Optioneel: Borst lijn/houder;
  • Optioneel: Reddingsvest EasyRescue Inside.

EasyRescue Inside Reddingsvesten

Vanaf 2014 wordt een eigen range EasyRescue INSIDE reddingsvesten gemaakt. Deze vesten zijn zowel in ISO als in SOLAS uitvoering te verkrijgen. Meer informatie over deze reddingsvesten leest u hier....




Bestellen


 Prijslijst 2017
 Type  Omschrijving  Advies-
prijs (incl.)
 HMH Prijs (incl.)  Voorraad


A040
  EasyRescue-Manual AIS-Klasse-A S.A.R.T. 372 € 335 €  
2


A049
  EasyRescue-Water Activation AIS-Klasse-A S.A.R.T., korte antenne, pilot versie 488 € 440 €  
op aanvraag


BW-COM
  EasyRescue-Water/Magn. Activation AIS-Klasse-A S.A.R.T., reddingsvest versie Bundes Wehr 750 € 675 €  
10


Pro
  EasyRescue-Pro AIS-Klasse-A S.A.R.T., GMDSS klasse D DSC controller, BW-COM 792 € 713 €  
10

Bestellen doet u door het artikelnummer van een van de producten te kiezen in de bovenstaande prijslijst. Vervolgens bevestigen wij uw bestelling met een factuur. Zodra wij uw betaling ontvangen hebben, versturen wij uw bestelling. Indien u vragen heeft kunt u ons altijd bellen. Wij bespreken dan de mogelijkheden met u met betrekking tot de juiste productkeuze. Daarnaast kunt u natuurlijk bij ons in Zwanenburg langskomen voor een persoonlijk advies (de A9, afslag Halfweg/Zwanenburg).



Veelgestelde vragen

Wat heb ik verder nodig?

Om een werkend Search and Rescue systeem te krijgen met behulp van de EasyRescue, heeft u alleen een met AIS uitgeruste kaartplotter of PC nodig. Onze eigen AIS transponder EasyTRX2 is voorzien van een AIS SART alarm. Zodra er zich een man over boord situatie zich voordoet zal er een akoestisch alarm geactiveerd worden.

Hoe activeer ik de EasyRescue?

De EasyRescue A040/A049 wordt gemakkelijk bevestigd aan het reddingsvest of in de zeilkleding meegedragen. Tevens wordt een riemhoudermeegeleverd waaraan de EasyRescue bevestigd kan worden. Deze riemhouder is voorzien van een opgerolde lijn welke verbonden wordt met de EasyRescue. In geval van nood wordt de easyRescue los getrokken van de riemhouder maar de lijn zorgt er voor dat de EasyRescue altijd aan de drenkeling verbonden blijft. Het activeren gebeurt (handmatig (A049 automatisch)) door de beveiliging van de activatie knop te verwijderen. Hierdoor komt de opgerolde antenne vrij. Vervolgens wordt binnen 30 tot max. 120 seconden een GPS positie verkregen. Zodra de positie is vastgesteld, worden de AIS noodberichten verzonden. Wanneer geen GPS positie verkregen wordt, wordt na 5 minuten automatisch gestart met het uitzenden van AIS berichten tbv radiopeiling/homing door SAR.

Hoe houd ik de EasyRescue vast tijdens het gebruik?

De EasyRescue kan met uitgestoken arm boven het water gehouden worden. Dit verhoogt het bereik. Ook is het mogelijk de EasyRescue op de borst vast te maken en vervolgens de antenne verticaal omhoog te draaien of gewoon naast je in het water te laten drijven. Minimale reikwijdte is 6 mijl (a049) of 8 mijl (a040/uitvoeringen met lange antenne).

Hoe test ik de EasyRescue op juiste werking?

Door het indrukken van de testknop. Tijdens de test wordt een volledige controle uitgevoerd op de correcte werking van het apparaat en de antenne. Tevens worden 8 AIS testberichten uitgezonden. Doordat de antenne van de A040, tijdens het indrukken van de test toets, nog is ingeklapt, heeft het uitgezonden AIS bericht slechts een zeer beperkt bereik (20 meter). Voldoende om zichtbaar te worden op de eigen plotter. Bij de A049 en de andere uitvoeringen met lange antenne wordt aangeraden deze tijdelijk rond de EasyRescue te bevestigen (als bij de A040). Zodra de plotter de easyRescue zichtbaar maakt weet u dat de test succesvol is uitgevoerd en dat de EasyRescue 100% functioneert. Ontvangers zullen niet de noodoproep ontvangen die bij een man over boord situatie wordt uitgezonden maar een test bericht

Heb ik een vergunning nodig?

Voor EasyRescue heeft u geen vergunning nodig.

Is de EasyRescue goedgekeurd door BSH en IMO?

De BSH keuring is in Juni 2010 positief afgesloten. IMO Wheelmark/Solas approval is in 2012 verkregen.

Welke radio frequenties gebruikt de EasyRescue?

De EasyRESCUE is gebaseerd op het AIS-systeem. AIS gebruikt kanaal 87 en 88. Deze kanalen zijn geblokkeerd in een normale VHF radio omdat dit zogenaamde Data kanalen zijn. Uitzendingen vinden plaatst op defrequentie 161,025 Mhz en 160,975 Mhz. De EasyRescue wordt als klasse A! transmitter herkend en gebruikt het Sotdma protocol. (reservering AIS slots vooruit).

Hoe lang blijft de EasyRescue uitzenden na activatie?

Wanneer de batterijen ieder jaar getest worden, zal de EasyRescue 5 jaar lang probleemloos functioneren. Wanneer de EasyRescue binnen deze 5 jaar geactiveerd wordt, zal de EasyRescue 96 uur lang uitzenden bij minus 20 graden. Voor onderhoud wordt er echter vanuit gegaan dat iedere 5 jaar de batterijen moeten worden vervangen.

Blijft de EasyRescue drijven?

De EasyRescue blijft drijven. De antenne kan zo gedraaid worden dat deze boven het wateroppervlak uitsteekt. De EasyRescue is waterdicht tot maximaal 20 meter en doorstaat een valproef op beton van 1 meter. Doorstaat een valproef in water .

Hoe is het gebruik van de EasyRescue?
  • Hoe zet ik hem aan?
  • Hoe zet ik hem uit?
  • Gaat hij vanzelf aan?

De EasyRescue heeft een 2 stap activator. Ten eerste moet de schuif over een breek-beveiliging heen geschoven worden. Vervolgens wordt het apparaat geactiveerd met de "ON" knop. Het apparaat kan vervolgens uitgezet worden door de "ON" en "TEST" gelijktijdig ingedrukt te houden gedurende 3 seconden. De EasyRescue wordt niet automatisch geactiveerd wanneer deze in contact komt met water (IMO) en kan derhalve ook niet per ongeluk aangaan. De schuif welke de "ON" knop beschermt moet nadrukkelijk door een breek-beveiliging heen geschoven worden.

Welke kaartplotters of PC's zullen de EasyRescue berichten ontvangen?

Alle kaartplotters en/of PC's welke uitgevoerd zijn met een AIS ontvanger, ontvangen de noodberichten van de EasyRescue.

Hoe ziet de EasyRescue eruit op het kaartplotter of PC scherm?

Op dit moment ziet een geactiveerde EasyRescue eruit als een schip-icoon met als referentie "AIS SART active". Afhankelijk van de plotter software wordt een nood-icoon weergegeven.

Ontvangt mijn plotter de EasyRescue?

Elke plotter, welke AIS gegevens zichtbaar kan maken, zal ook de EasyRescue zichtbaar maken.

Heeft dit apperaat een eigen MMSI nummer nodig?

Nee, de EasyRescue is in de fabriek voorzien van een vast en uniek MMSI-nummer welke op naam staat van de fabrikant. Op de website van de fabrikant kunt u uw gegevens opslaan in een database welke alleen beschikbaar is voor de reddingsdiensten. In deze database kunt u allerlei gegevens van u zelf en van uw schip opnemen.

Moet ik de EasyRescue aanmelden bij Agentschap Telecom?

Ja, u kunt de EasyRescue aanmelden bij Agentschap Telecom maar dit is op vrijwillige basis. Dat is het enige. Aan deze aanmelding zijn geen kosten verbonden.





 

Click op een schip en vraag zijn gegevens op. Kies vervolgens voor "Vessel detail" voor meer informatie of click op "Vessels Track" om de afgelegde vaarweg te bekijken.